Marketing
Steeds meer bedrijven proberen zich te onderscheiden met innovatieve toepassingen van 3D printen. Zo heeft Coca-Cola voor een enorme stunt gezorgd door in Israël kleine 3D geprinte modellen van coladrinkers in colaflesjes te stoppen. De frisdrankdrinkers konden zich in printshops laten scannen met een 3D scanner, waarna een 3D printer de 3D modellen uitprintte. Ook Disney kwam met een vergelijkbare actie, waarbij belangstellenden zich in Hollywood konden laten scannen om een 3D geprint poppetje van zichzelf als Imperial Startrooper te ontvangen.
Maar de marketingmogelijkheden van 3D printen gaan verder dan het maken van waarheidsgetrouwe lichaamsmodellen. Dit werd geïllustreerd door SoundCloud, dat een campagne ontwikkelde waarbij klanten hun favoriete nummer konden laten uitprinten op de achterkant van een hoesje voor hun iPhone. Dit zijn een aantal willekeurige voorbeelden van bedrijven die 3D printen op creatieve wijze hebben gebruikt voor hun marketing. Door de enorme mogelijkheden worden er in de toekomst nog veel meer spectaculaire campagnes verwacht.
Maak jouw eigen website met JouwWeb